Ångerrätt, reklamation, byte, öppet köp & returer

Här hittar du all information om våra villkor rörande hur du kan ångra dig, hur du kan reklamera en felaktig vara och hur den i så fall kan skickas åter till oss.

Vi strävar alltid efter att din totalupplevelse ska vara den allra bästa när du handlar hos oss. Läs igenom våra villkor nedan, så att du vet vilka möjligheter som vi erbjuder.

Ångerrätt

När du som privatperson handlar i webbshoppen tillämpas alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen.

De 14 dagarna räknas från det att du har tagit emot en vara som du har beställt, eller kan anses ha tagit emot varan.

För att ångerrätten ska gälla måste Define Me Scandinavia AB meddelas inom den angivna tiden. Läs mer på konsumentverket.se för detaljer.

Du meddelar oss att du har ångrat dig genom att fylla i Konsumentverkets blankett för ångerrätt, som du hittar här.

Om du vill skicka in blanketten med e-post, så skannar du in den och skickar den till order@defineme.se.

Om du vill skicka in blanketten med vanlig post, så adresserar du den till:

Define Me Scandinavia AB
Smedjegatan 9
392 39 Kalmar

I samband med att du skickar in blanketten behöver du även meddela oss hur du önskar att vi återbetalar dig för ditt köp. Oftast är det enklast att vi gör återbetalningen med samma betalsätt som du betalade varan med.

Produkten skall vara i säljbart skick med oskadad förpackning när vi tar emot den från dig. Läs mer nedan under kapitel Returer rörande hur du återsänder din vara till oss.

Ångerrätten gäller inte för våra underkläder. Du kan inte heller nyttja ångerrätten för andra varor vars plombering har brutits. Vid nyttjande av ångerrätt står du för returfrakten. I övrigt återbetalas hela köpesumman för produkten som du returnerar. Se nedan under kapitel Återbetalning för information om  hur en återbetalning går till.

Reklamation

Om du mot förmodan skulle ta emot en vara från oss som du anser är felaktig, så kan du reklamera den. Då måste du kontakta oss, innan du skickar tillbaka din vara till oss.

Du har enligt konsumentköplagen upp till tre års reklamationsrätt på varor som köps av Define Me Scandinavia AB. Tänk på att alltid rapportera eventuella fel så snart du upptäcker dem. Reklamationsrätten gäller endast för ursprungliga fel, exempelvis ett fabrikationsfel.

Meddela oss varför du inte godtar varan samt ange på vilket sätt du anser att varan är felaktig i ett e-postmeddelande till adressen order@defineme.se. Uppge ditt ordernummer i detta meddelande till oss, för att vi ska kunna hantera din order.

Vi kommer då att skicka dig instruktioner om hur du ska gå vidare med din reklamation.

Byte

Du kan inte byta en vara hos Define Me Scandinavia AB. Om du önskar en annan vara, så behöver du returnera varan i din ursprungliga beställning med åberopande av ångerrätten och lägga en helt ny order. Läs mer om ångerrätten ovan.

Öppet köp

Vi medger inte öppet köp på våra produkter, däremot har du rätt att åberopa ångerrätten i upp till 14 dagar efter att du har tagit emot varan. Se ovan rörande ångerrätt.

Så här returnerar du

Retur enligt ångerrätten skall ske inom 14 dagar från leveransdagen. Läs mer om ångerrätt ovan.

Retur som orsakas av reklamation ska ske så snart vi har skickat dig instruktioner om hur du ska gå vidare med reklamationen.  Läs mer om reklamationer ovan.

Om du åberopar ångerrätt så står du för returfrakten. Om du reklamerar varan, så kan vi ersätta din returfrakt om du skickar med ett kvitto på returportot i samband med att du återsänder varan.

Så här gör du för att returnera en vara till oss:

  1. Använd samma påse som du tog emot varan i.
  2. Klistra en ny lapp över adressetiketten och adressera paketet till oss på adress:
    Define Me Scandinavia AB
    Smedjegatan 9
    392 39 Kalmar
  3. Lägg produkten som du vill returnera i påsen.
  4. Lägg kvitto på returportot i påsen, om du reklamerar varan och vill bli ersatt för ditt porto.
  5. Se till att följesedeln som du tog emot med varan finns i påsen, annars vet vi inte att varan kommer från dig.
  6. Återförslut påsen noga med pakettejp, så att du är säker på att påsen håller tätt under transporten.
  7. Frankera och skicka påsen till oss.

Obs! Skicka paketet i retur som Brev Inrikes med det porto som krävs för ett 1:a klassbrev. Vi återbetalar inte porto för rekommenderade brev eller andra dyrare fraktsätt. Här hittar du Postnords portotabell.

Tänk alltså på att returer endast kan skickas till oss med Posten, inte med Schenker eller DHL.

Återbetalning

Återbetalning sker normalt inom 10 dagar men senast inom 14 dagar efter att Define Me Scandinavia AB har mottagit meddelandet om utnyttjandet av ångerrätten, eller har godkänt en reklamation. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter till oss, eller tills dess att du har lämnat bevis på att varan har återsänts till oss.

Glöm inte meddela oss hur du vill att vi ska föra över pengarna till dig. Oftast är det enklast att vi gör återbetalningen med samma betalsätt som du betalade varan med.